Recenzia: Lahodne s Ellou každý deň

od

Poznáte to, celý týždeň sa tešíte na víkend, predstavujete si pokojné raňajky, dobrú kávu a keď k tomu máte aj novú knižnú novinku. Ojojój, ja som v kóme aspoň 2 hodiny:)

O prvej knihe od Elly Woodwordovej, Lahodne s Ellou som už minulý rok písala. Tento rok vydala Ella svoju druhú knihu Lahodne s Elou každý deň a vďaka vydavateľstvu Tatran, si ju môžete vychutnať bleskurýchle aj v slovenčine.  Asi hneď na úvod musím povedať, že kniha mi príde skvelá. Nepíšem to len tak, nakoniec recenziu som si nechala chvíľu odležať v hlave. Ale nadšenie z nej ma stále neprechádza a dokonca sa mi o nej už aj snívalo. V jednoduchosti, dobrá kuchárska kniha je podľa mojich kritérií tá, z ktorej chcem naozaj variť. V kníhkupectvách si knihy často listujem a ak v nich nie je aspoň 50 % receptov, ktoré by som hneď uvarila, knihu nechávam na poličke. Simple as that.

A prečo teda druhú knihu od Elly považujem za dobrú a určite lepšiu ako tú prvú? Recepty v tejto knihe mi prídu premyslenejšie. Nie sú už koncipované takým hurá systémom, poďme vydať rýchlo knihu lebo sme teraz populárni. Hneď v úvode ma potešila Ella konštatovaním, že sa netreba hneď zblázniť a začať sa stravovať len a len receptami podľa tejto knihy, ani že to alebo ono sa nesmie alebo je nebodaj hriech. Na mňa to zapôsobilo ako balzam na dušu a celkom milé povzbudenie, že napriek tomu, že milujem škoricové hniezda alebo šišky, neznamená to, že sa nemôžem dobre stravovať. Jednoducho všetko s mierou a postupne.

Ella na začiatok radí, že úspech je aj keď sa vám podarí vtesnať do svojho jedálnička, čo i len jedno zdravšie jedlo. Ste na dobrej ceste a keď si na tento typ stravy zvyknete môžete pridávať ďalšie a ďalšie. Osobne tiež cítim tlak, že je teraz trendy jesť len raw, bez cukru, bez lepku, bez mäsa a všeličo iné. Ale je pravdou, že každý sme natoľko jedinečný, že musíme počúvať hlavne sami seba a svoje telo a odpozorovať čo nám robí dobre, čo naopak nie, či je fakt také strašné dať si krajec alebo dva chleba či ovocné smoothie. A teraz už k samotnej knihe:)

deliciously ella

Vizuálne mi kniha veľmi ulahodila. Pekné a jemné obrázky, jednoduchá grafika a príjemný formát. Nikde nič nekričí, kniha sa dobre listuje, neporežete sa na lesklom papieri a tak. Samotný obsah je ladený do kapitol od raňajok, jedla so sebou, šalátov, ľahké večere, varenie vo veľkom a sladkosti a tak aby ste si jednotlivými receptami mohli celý deň.

Mňa najviac zaujali raňajky. Tie sú pre mňa never ending story a stále sa snažím nájsť nejaký systém ako si dopriať rýchlo urobené raňajky, ktoré sú základom dňa, budú zdravé a budem z nich plná energie na celé dopoludnie. Najzaujímavejší je recept na ovsené vločky s cviklou a k tomu na sladko:) Ale fotka k tomuto receptu je tak pekná, že mi tento recept vôbec nepríde čudný. Ide o kombináciu cvikly, jabĺčka javorového sirupu , mandľového masla a ovsených vločiek, čo vôbec neznie zle. Nesmú chýbať ani obligatórne zelené smoothies, jedno kelovo-uhorkové a druhé špenátové. Ja smoothies milujem takže tieto dva recepty sú tiež na mojom cooking liste. Z raňajok ešte nájdete recepty na smoothie misku, ovsené kaše, pohánkové poháre a avokádové pomazánky, raňajkové muffiny, tyčinky a tiež orieškové maslo. Zaujímavý recept je aj teplá cviklovo – jablková šťava, čo mi príde ako skvelý nápad práve teraz v zime.

deliciously ella

Po raňajkách je super kapitola o jedle „so sebou“, ktoré si jednoducho zbalíte na cesty, do práce a všade kam potrebujete. Dlhé raňajky s knihou v ruke sú síce fajn, ale nie je každý deň nedeľa. A aj keď nie je kniha vyslovene sezónne zoradená, nájdete v nej recepty od leta až po zimu. To si všimnete hlavne pri šalátoch, kde používa Ella surovú zeleninu, ktorá je najlpešia v lete a pečenú fazuľu, sladké zemiaky a samozrejme kučeravý kel, ktoré sú skôr zimné suroviny.

Všetky recepty sú písané veľmi pútavo, až tak že ich chcete naozaj ochutnať a to je pri šaláte z červenej kapusty celkom úspech. Čo sa mi na knihe páči je kopec receptov na dressingy, kde som celkom konzervatívna a potrebujem presvedčiť aby som vyskúšala niečo nové. Samozrejme nesmú chýbať raw cuketové špagety (ktoré ja osobne milujem), rôzne variácie na hummus, fazuľový burger a tekvica a pár receptov na sladké. Tu musím povedať, že sladkosti sú trošku triezvejšie, žiadne veľké množštvá javorového sirupu alebo kilo ďatlí:)

deliciouslly ella

Ako som písala v úvode, je vidieť, že na knihe sa pracovalo a je ozaj dobrou príručkou pre zdravé stravovanie. Ellin lifestyle je tiež len jedným z mnohých „trendov“ a tak je super ako inšpirácia a ja osobne si viem predstaviť zaradiť pár jej receptov do týždenného reportoára. Napríklad recept na masľovú fazulu s pestom (čo mi príde super ako expresná večera + pesto milujem) mi pripomína môj recept na pečenú fazuľu s paradajkami a to je u nás doma celkom obľúbený recept.Takže skúsiť to bez mäsa a k tomu s granátovým jablkom je viac ako lákavé.

Oceniť môžete aj recepty, ktoré sú určené na varenie vo veľkom, keď k vám majú prísť kamaráti alebo rodina. Čo je na knihe tiež super je, že sa v nej opakujú suroviny, plus ku každej kapitole je uvedený presný zoznam surovín. Kuchynský manažment a nakupovanie je niečo, čo cibrím už roky a dobrých rád nie je nikdy na zvyš. Plus asi to poznáte sami ale ak máte doma správne nakúpené určite sa varí jednoduchšie. A čo sa týka použitých surovín, 99 % je ľahko zohnateľných aj u nás. Takže nemusíte mať obavu, že si knihu kúpite a skončíte pri 2 receptoch ako je časté pri zahraničných kuchárkach:)

Monika